آشنایی با انواع سیلندر خودرو و اصطلاح ترکیدگی موتور، تعمیرکاران معمولا به رانندگان درباره این قطعه و خود سیلندر ماشین تذکر میدهند که مدام باید بازبینی شود که پیش تر بسیار راجع به آن صحبت شد و تا به اینجا با عملکرد سیلندر خودرو آشنا شدید، و باید با علائم و نشانههای خرابی آنها نیز آشنا باشید تا در صورت خرابی پیش از اینکه خسارات بیشتری به شما وارد کند آن تعویض نمایید.
انواع سیلندر ماشین
- سیلندر با بوش جدانشدنی (خشک):
در این نوع سیلندر بلوکه، سیلندر از طریق ریخته گری ساخته میشود. در داخل سیلندرها با دقت بالا، تراشکاری و سپس از روش آبکاری استفاده میشود، داخل این سیلندرها از اندازه حقیقی ریخته گری شده، کوچکتر میباشد. در این نوع سیلندر، بلوکه سیلندر را آبکاری و ماشینکاری میکنند، که به این نوع سیلندر، سیلندر با بوش جدا نشدنی و یا سیلندر خشک میگویند.
علت نامگذاری سیلندر خشک، دیواره سیلندر میباشد، که با توجه به ضخامت مشخص دیواره سیلندر به طور مستقیم با آب خنکاری نمی شود. هنگامی که این سیلندرها را تعمیر میکنند، تراشیده میشود و قطر آنها زیاد میشود و باید پیستونهای بزرگتر و هم اندازه قطر سیلندر تهیه کرد.
- سیلندر با بوش جداشدنی (تر):
امروزه با پیشرفت تکنولوژی در ساخت موتورهای پیشرفته از بوشهایی استفاده میکنند که قابل جدا شدن هستند و ضخامت این بوشها دو تا سه میلی متر میباشد.
این بوشها با آبکاری مستقیم تماس دارند. در این روش به هنگام تعمیر، دیگر نیاز به تعویض پیستون نخواهد بود، این در حالیست که در تعمیر سیلندر خشک، حتما باید پیستون تعویض گردد.
با توجه به مقاوم بودن بوشهای تر در برابر نیروی سایشی، به روش خاصی ساخته میشوند، در این روش ریخته گری به صورت گریز از مرکز میباشد و سطوح داخلی آن را به روش سمانتاسیون سختکاری میکنند و از واشر نازک غیر فلزی برای جلوگیری از نفوذ آب خنکاری شده به محفظه کارتل استفاده میشود.
ترک خودرو بلوک سیلندر ماشین
آیا تاکنون اصطلاح ترکیدگی موتور به گوشتان خورده است؟ ترکیدگی موتور به معنای ایجاد شکاف در بدنه و درز موتور است که در اثر عوامل متعددی نظیر گرم شدن بیش از حد موتور یا سرد شدن ناگهانی آن رخ میدهد.
در واقع یک پیشرانه از دو بخش سیلندر و سر سیلندر تشکیل میشود و ترکیدگی میتواند هم در بخش سیلندر ماشین اتفاق بیافتد و هم در قسمت سر سیلندر آن.
شایع ترین دلیل ترک خوردن سیلندر خودرو یخ زدن آب درون مجراهای موتور در هوای سرد زمستان است. در این فصل اگر ضد یخ در سیستم خنک کننده خودرو وجود نداشته باشد، دمای آب رادیاتور کاهش مییابد و در نتیجه حجم آن زیادتر میشود. این افزایش حجم منجر ترکیدن بلوک سیلندر خودرو و حتی سرسیلندر آن میشود.
برای تشخیص ترک سیلندر ماشین معمولا از آزمایش فشار استفاده میکنند. در این آزمایش فشار هر سیلندر ماشین با استفاده از یک فشارسنج که به جای شمع خودرو بسته شده، خوانده میشود. اگر اختلاف فشار هر سیلندر با سیلندر مجاور خود بیش از حد مجاز باشد احتمال ترکیدن موتور وجود دارد.