آشنایی با پلوس خودرو و اجزای سازنده آن، پلوس یا Axle Shaft نام یکی از اجزای اصلی جلوبندی خودرو است که عهدهدار انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ است. به صورت کلی و در بیانی ساده، نیروی تولیدشده توسط پیشرانه، ابتدا به گیربکس یا جعبهدنده و سپس از طریق دیفرانسیل به Axle Shaft خودروها و در نهایت به چرخها منتقل میشود. از آنجاییکه نقش این قطعه در سیستم جلوبندی و انتقال نیروی خودرو بسیار مهم و پررنگ است، این مقاله را به آشنایی با پلوس و بررسی اجزا، علائم و خطرات ناشی از خرابی آن اختصاص دادهایم؛ لطفا در ادامه با ما همراه باشید.
پلوس خودرو
همانطور که میدانید، مجموعه جلوبندی خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است و Axle Shaft یکی از مهمترین اجزای این سیستم به شمار میرود. این قطعه، میلهای فلزی است که از داخل دیفرانسیل به دو چرخ متصل میشود و وظیفه انتقال نیروی دیفرانسیل به چرخها را بر عهده دارد.
تفاوت این قطعه در خودروهای قدیمی و خودروهای جدید، در نوع عملکرد آنها است. در نوع قدیمی، انتقال نیرو توسط تعدادی ساچمه انجام میشد؛ اما در خودروهای جدید، انتقال قدرت بهوسیله یک سهشاخه که داخل سرپلوس قراردارد، انجام میشود. این قطعه کاربردی، از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
اجزای پلوس خودروها
دقت داشته باشید که هر یک از اجزایی که در زیر به معرفی آنها خواهیم پرداخت، نقش مهمی در بهحرکتدرآمدن خودرو بر عهده دارند و سالم بودن تکتک این اجزا، بر سلامت کلی قطعه Axle Shaft و درنهایت عملکرد سیستم جلوبندی خودرو تاثیرگذار است.
1- سرپلوس
قطعهای است که Axle Shaft را به چرخها متصل و نقش اصلی را در انتقال نیرو و سیستم تعلیق خودرو ایفا میکند. همانطورکه میدانید، چرخ خودرو قطعه ثابتی نیست؛ ازاینرو، از قطعهای به نام سرپلوس در خودرو استفاده میشود تا مانند یک مفصل در محل اتصال Axle Shaft و چرخ عمل کند. این قطعه باعث گردش و حرکت نرم چرخها هنگام حرکات پیچشی خودرو میشود.
2- گردگیر
این قطعه، همانطور که از اسم آن برمیآید، وظیفه حفاظت از پلوس در مقابل گردوغبار موجود در هوا را بر عهده دارد. محل قرارگیری این گردگیر، بین چرخ و گیربکس است و ازآنجاییکه به طور مستقیم با گیربکس خودرو در تماس است، قطعهای حساس و مهم به شمار میرود و ضروری است که هنگام سرویس خودرو، گردگیر هم چک شوند تا در صورت پارگی، پیش از آسیبزدن به Axle Shaft تعویض شوند.
3- مشعلی
قطعهای است که در انتهای گیربکس قرار دارد و با اتصال به سه شاخ Axle Shaft که در قسمت داخلی گیربکس قرار میگیرد، به پلوس متصل میشود.
4- سهشاخه
سهشاخه پلوس در محل اتصال میله Axle Shaft با مشعلی به کار گرفته میشود. خرابی این قطعه، منجر به ضربههای متوالی به موتور و در نتیجه آسیبدیدن دستهموتورهای خودرو میشود.
دلایل خرابی پلوس چیست و چگونه متوجه شویم که پلوس خودرو آسیب دیده است؟، با ما همراه باشید تا به پاسخ این دو سوال مهم در مورد پلوس خودرو بپردازیم.