چگونه می توانیم صدای موتور خودرو را کاهش دهیم

اگر نسبت به سروصداهای خودرو حساس باشید به‌طور قطع پس از مدتی که صداهای موتور و دیگر قسمت‌های خودرو رو به افزایش باشد، تصمیم ‌می‌گیرید خودروی خود را تعویض کنید، اما بهتر است پیش از تصمیم‌گیری سریع و عجولانه بدانید که سروصداها از چه مواردی هستند؛ شاید بسیاری از آن‌ها به‌راحتی قابل حل شدن باشند. صدای داشبورد، درها و همچنین صدای صندلی‌های خودرو با یک آچارکشی و رگلاژ ساده به شکل چشمگیری کاهش ‌پیدا می‌کند. صدای موتور خودرو نیز در بسیاری از موارد با سرویس‌های کم هزینه و راحت کاهش یافته یا قطع می‌شود.

صدای ضربه در محفظه زیر موتور

صدای ضربه در محفظه زیر موتور و داخل سیلندر خودرو مربوط به احتراق ناقص و انفجار درون سیلندر ‌است که امکان دارد به‌دلیل خرابی شمع یا عدم توانایی خودرو در برقراری تعادل بین مخلوط هوا و سوخت باشد. این انفجار درون سیلندر در برخی از موارد قبل از مرحله جرقه‌زنی اتفاق می‌افتد که می‌تواند تایمینگ خودرو را برهم بزند. به‌طور معمول خودروهایی که دارای احتراق ناقص و صداهایی شبیه به این هستند قادر به حرکت یکنواخت نیز نخواهند بود و موتور اصطلاحا شل و سفت می‌شود و در نتیجه خودرو حرکت یکنواختی نخواهد داشت.

درصورتی‌که این احتراق داخل سیلندر شدید باشد ‌می‌تواند به پیستون‌ها یا سوپاپ‌ها نیز آسیب جدی وارد کند.

صدای خرخر یا ضربه‌ای منظم از درون موتور

در برخی از خودروها و به‌خصوص خودروهایی که میل سوپاپ آن‌ها بالا هستند، در موقع روشن کردن خودرو صدای خرخر منظمی به‌گوش می‌رسد. در بعضی اوقات حتی دیده ‌می‌شود که این صدا با گرم شدن خودرو یا افزایش دور موتور به‌طور کامل قطع می‌شود. این صدا معمولا مربوط به خرابی تایپیت یا خلاصی بیش از حد سوپاپ‌ها ‌است. برای رفع این صدا بهتر است استکان‌های تایپیت خودروی خود را تعویض کنید.

صدای زوزه دیفرانسیل و گیربکس

وجود هرگونه ساییدگی یا آسیب دیدگی و ناهمواری یا شکستگی، باعث ایجاد صدایی شبیه به زوزه در حین حرکت خواهد شد. در خودروهای دیفرانسیل عقب در صورت خرابی، این صدا از قسمت انتهایی خودرو شنیده می‌شود و در خودروهای دیفرانسیل جلو هم این صدا را از قسمت گیربکس خودرو ‌می‌توان شنید.

تنظیم نبودن کلاچ خودرو، تنظیم نبودن اهرم دسته دنده، خرابی ماهک‌ها و غلاف کشویی و برنجی‌های داخل گیربکس همچنین تعویض بی‌موقع دنده ‌می‌تواند باعث آسیب‌هایی شود که در نهایت منجر به شنیدن صدای زوزه‌ای از درون دیفرانسیل یا گیربکس خواهد شد.

صدای تیز هنگام کم کردن سرعت با ترمز

اگر درمواقعی که ترمز می‌گیرید صدای تیز و گوش‌خراشی به گوشتان می‌رسد، می‌توانید مطمئن شوید که لنت‌های ترمز شما در حال تمام شدن است و لنت در حال تماس با دیسک‌های خودرو ‌خواهد بود. در بسیاری از خودروها چراغی برای نشان دادن تمام شدن لنت تعبیه شده است. ممکن است این چراغ بر اثر قدیمی بودن خودرو اصلاً وجود نداشته باشد، همچنین امکان دارد تعمیرکار در هنگام تعویض لنت‌ها فیش و سیم این هشدار دهنده را به‌درستی متصل نکرده باشد؛ بنابراین درصورتی‌که صدایی مشابه این صداها در هنگام ترمز گرفتن شنیده ‌می‌شود سریعا برای سرویس یا تعویض لنت‌های خودروی خود به تعمیرگاه مراجعه کنید. بی‌اهمیتی به تمام شدن لنت‌ها ‌می‌تواند آسیب جدی به دیسک‌های خودرو وارد کند.