آشنایی با کولر خودرو، نحوه عملکرد و علائم خرابی آن

آشنایی با کولر خودرو، نحوه عملکرد و علائم خرابی آن، در این مقاله قصد داریم شما را با کولر خودرو بیشتر آشنا کنیم. آنچه در این مقاله مطالعه می‌کنید نکات مناسبی برای آشنایی با کولر ماشین است. اهمیت کولر و در حالت کلی سیستم سرمایش و گرمایش خودروها به حدی است که شاید همین سیستم، نتیجه رقابت تنگاتنگ دو خودرو را رقم بزند. با ما همراه باشید تا بیشتر با نحوه عملکرد کولر خودرو آشنا شوید.

نحوه عملکرد کولر ماشین

اساس عملکرد سیستم‌های سرمایشی تقریبا یکسان بوده و با چرخش یک سیال بین منبع سرد و گرم، تبادل حرارت و در نتیجه خنک‌کاری اتفاق می‌افتد. در کولر خودرو، گاز ابتدا در کمپرسور که نیروی خود را بواسطه تسمه دینام و از موتور دریافت می‌کند فشرده شده و با فشار بالا به سمت کندانسور هدایت می‌شود. گاز با از دست دادن گرما در کندانسور تبدیل به مایع شده و در ادامه پس از عبور از لوله مویی که به شیر انبساط نیز معروف است به دلیل کاهش چشمگیر فشار، حالت دوفازی به خود می‌گیرد.

در ادامه این ماده دوفازی وارد اواپراتور می‌شود. با ورود به اواپراتور، این مایع گرمای لوله‌ها را گرفته و دوباره تبدیل به گاز می‌شود. حال نوبت فن است که وارد عمل شود و هوای داخل کابین را به سمت این لوله‌ها هدایت کند و پس از خنک شدن، این هوا مجددا وارد کابین شده و در نهایت شما گرمای سوزان تابستان را حس نمی‌کنید.

 

 

علائم خرابی کولر خودرو

یکی از واضح‌ترین علائم خرابی کولر خودرو، عدم خنک کردن آن است که تشخیص آن به راحتی امکان‌پذیر است همچنین اگر کولر ماشین روشن نشد و یا در هر بار روشن کردن کولر، صدای غیرمعمولی از موتور به گوشتان رسید؛ از نشانه‌های دیگر خرابی کولر است. در صورت مشاهده این موارد، بلافاصله کولر ماشین را خاموش کرده و در اولین فرصت به مکانیک مراجعه نمایید.

شارژ کولر ماشین

گاز مورد استفاده در کولر خودرو از نوع R134 بوده و پس از مدتی مقدار آن کاهش می‌یابد و در واقع زمانیکه از شارژ کولر سخن می‌گوییم؛ همان پر کردن مخزن ماده خنک‌کننده است. شارژ کولر معمولا هر دو سال یکبار باید انجام شده و با توجه به آنکه مبردهای دیگری نیز در بازار هستند اطمینان حاصل نمایید که کولر شما، با همان گاز خود شارژ می‌شود چراکه ترکیب دو گاز متفاوت می‌تواند منجر به کاهش عملکرد کولر گردد. توجه نمایید که روشن نمودن کولر بدون گاز یا با مقدار کم می‌تواند به کمپرسور آسیب بزند.