تاریخچه سیستم کنترل کشش (TCS) خودرو

تاریخچه سیستم کنترل کشش (TCS) خودرو، از آنجایی که تکنولوژی سیستم کنترل کشش یا همان TCS یک سیستم پیشرفته و کاربردی است، در این مقاله برآن شدیم تا شما را با تاریخچه پیدایش و ساخت این سیستم آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه سیستم کنترل کشش 

از زمان­‌های گذشته برای حفظ خودرو و جان سرنشینان، پیشرفت زیادی را در صنعت خودروسازی شاهد بودیم. برای اصلاح کشش‌­های پیش ­آمده خودرو در سطوح خطرناک و هرزگردی چرخ­ها نیز تدابیری توسط غول­ های خودروسازی شده است که در این بخش ابتدا به تدابیر منسوخ شده گذشته می­‌پردازیم و در انتها به بهترین راه حل تا به الان خواهیم پرداخت.

اولین راه حلی که اجرایی نیز شد دیفرانسیل­‌های LSD بوده است. عملکرد این دیفرانسل به‌­طوری بود که اگر تماسی بین زمین و یکی از چرخ­‌های متحرک برقرار نبوده باشد، آن چرخ آزادانه برای خود می­‌چرخد ولی چرخ دیگر که بر روی سطوح خشک قرار دارد، ثابت می­‌ماند و با توجه به حالت سکونی که به خود می­‌گیرد خودرو دچار حرکت نمی­‌شود. این راه حل نتایج مثبتی برای گشتاور خودروها داشت و دیگر در مواقعی که سیستم تعلیق و کشش خودرو دچار خطر می­‌شد، نمی­‌گذاشت گشتاور بسیار کمی از خودرو منتقل شود که خودرو در اوضاع نامتعادل شروع به حرکت کند.

سیستم ماکس تراک از جمله راه­ حل­‌های دیگری بوده است که توانسته بود از هرزگردی چرخ­‌ها جلوگیری کند. این سیستم که در دهه 70 میلادی برای خودروها تعبیه شده بود از کامپیوتر خودرو برای عملکرد بهتر خود، کمک می­‌گرفت. سیستم ماکس تراک اختلاف سرعت در چرخ­‌های جلو و عقب را محاسبه می­‌کرد و از طریق همین روش به عدم هرزگردی چرخ­‌ها کمک می‌­کرد. اما انقلاب واقعی در سال 1971 شروع شد؛ مرسدس بنز برای اصلاح هرزگردی چرخ­‌های خود توانست سیستمی به نام ETCS راه‌­اندازی کند که در حال حاضر با نام TCS  در خودروهای با ایمنی بالا دیده می­‌شود. سیستم کنترل کشش (TCS) با کمک سنسورهای سرعت خود که بر روی چرخ‌های خودرو نصب شده است باعث می‌­شود کنترل چرخ­‌ها را داشته باشد.

سیستم کنترل کشش به همراه ABS می­‌تواند عملکرد مثبت خود را نشان دهد. خیلی از اوقات مشاهده کردید که سطح­‌های ناهموار به همراه یخ‌زدگی و یا خیلی خیس بوده و فقط بعضی از خودروهای گران­قیمت توانایی حرکت در آن سطح­‌ها را داشته‌­اند. توانایی این خودروها فقط و فقط به دلیل وجود سیستم کنترل کشش بوده است و در نبود آن به هیچ وجه نمی­‌توان از سطح‌های ناهموار با شدت زیاد عبور کرد.

سیستم کنترل کشش، بخشی استهلاک ­پذیر

سیستم کنترل کشش، دارای سنسورهای فعالی است که بر روی چرخ­‌ها دیده می­‌شود. این سنسور در جاده‌­هایی که نوسانات زیادی دارد گاهی اوقات دچار خرابی­‌هایی می­‌شود. البته که پس از خرابی این سنسور و به­‌طور کل این سیستم، در اکثر خودروها صداهایی وارد کابین می­‌شود که می‌­توان از خرابی این سیستم کارآمد اطلاع پیدا کرد. البته که باید بدانید این سیستم در کنار کمک بزرگی که به شما می‌­کند کمی حساس است.

حساسیت سیستم کنترل کشش (TCS) نیز کاملا به­‌جا است و با توجه به کارایی زیادی که دارد، یکی از بخش­‌هایی­ است که استهلاک زیادی دارد. بهتر است چندباری در طی سال خودروی خود را پیش کارشناس مربوطه ببرید و از سالم بودن این سیستم مهم اطلاع پیدا کنید تا از بروز خطراتی برای خود و دیگران جلوگیری کنید. البته که باید به­ یاد داشت هر چه قدر هم این سیستم کارآمد باشد بهتر است تا حد ممکن از رفت و آمد زیاد در سطوح بسیار ناهموار جلوگیری کرد تا بتوان رضایت بیشتری نیز از سیستم کنترل کشش (TCS) داشت.