دلایل خرابی پلوس چیست و چگونه متوجه شویم که پلوس خودرو آسیب دیده است؟

دلایل خرابی پلوس چیست و چگونه متوجه شویم که پلوس خودرو آسیب دیده است؟، آسیب‌دیدن هریک از قطعات Axle Shaft، موجب آسیب‌دیدن این قطعه می‌شود که در ادامه به برخی از مهم‌ترین دلایل آن اشاره می‌کنیم: 

دلایل خرابی پلوس ماشین

1. پاره‌شدن گردگیر

یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین دلایل خرابی Axle Shaft، پارگی گردگیر آن است. در صورت آسیب‌دیدگی گردگیر، گردوغبار و ذرات معلق واردشده به محفظه Axle Shaft، منجر به خرابی سرپلوس یا مشعلی می‌شود. هم‌چنین پارگی گردگیر، باعث پس‌دادن روغن موجود در قطعات می‌شود.

2. رانندگی با دنده اشتباه

رانندگی با دنده اشتباه و واردکردن ضربه‌های غیرمنطقی به کلاچ خودرو، به دیفرانسیل و Axle Shaft فشار می‌آورد که حاصل آن، چیزی جز خرابی این قطعه نیست.

3. ترمز‌های ناگهانی و استفاده نابه‌جا از ترمزدستی

اقدامات ناگهانی، همیشه برای خودرو آسیب‌زا هستند. ترمز‌های ناگهانی یا استفاده نابه‌جا از ترمزدستی، سبب فرسایش پلوس و درنتیجه، ازکارافتادگی آن می‌شود.

4. رهاکردن یک‌باره کلاچ

مانند مورد قبل، رهاکردن یک‌باره کلاچ نیز موجب واردآمدن ضربه‌های ناگهانی به خودرو می‌شود که نتیجه‌ای جز آسیب در پی ندارد.

5. بکسل‌کردن

بکسل‌کردن یا کشیدن وسیله‌ای با وزنی بیشتر که منجر به واردکردن فشار فیزیکی به بدنه خودرو شود، یکی دیگر از علت‌های خرابی Axle Shaft است.

6. روشن‌کردن خودرو با هل‌دادن

روشن‌کردن خودرو با دنده در حال حرکت نیز به این قطعه آسیب می‌زند.

7. سهل‌انگاری هنگام تعویض پلوس

شل یا محکم بستن پیچ‌های Axle Shaft می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی جدی این قطعه شود. هرکدام از این موارد، می‌تواند قفل‌شدن فرمان حین رانندگی را در پی داشته باشد.

خطرات خرابی پلوس خودرو

صدای تق‌تقی که هنگام دورزدن خودرو شنیده می‌شود، نشانه واضح و آشکاری از خرابی پلوس است. در صورت عدم توجه و اقدام برای تعویض آن، عوارض زیر را در پی خواهد داشت:

  • قفل‌شدن فرمان و چرخ
  • شکسته‌شدن این قطعه
  • آسیب‌دیدن جدی گیربکس در پی شکستن Axle Shaft
  • ازبین‌رفتن تعادل چرخ‌ها و درنتیجه مختل‌شدن حرکت خودرو یا از‌دست‌رفتن کنترل خودرو

چطور متوجه شویم پلوس خودرو آسیب دیده است؟

همان‌طور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، واضح‌ترین نشانه پلوس آسیب‌دیده، صدای ضربه‌ای است که هنگام دورزدن از چرخ‌ها به گوش می‌رسد. صدا از هر طرف باشد، Axle Shaft همان سمت آسیب دیده است اما اگر با چرخاندن فرمان به هر دو سمت، صدای تق‌تق شنیده می‌شود، Axle Shaft هر دو طرف آسیب دیده است و نیاز به تعویض دارد. هم‌چنین اگر موقع فشردن پدال گاز صدای تقه شنیده شود، نشانه دیگری از خرابی این قطعه است. از دیگر نشانه‌‌های خرابی آن، می‌توان به لرزش دسته‌دنده یا اتاق خودرو در سرعت‌های بالا اشاره کرد.

کلام آخر

با توجه به ‌آن‌چه درباره اهمیت پلوس و وظیفه مهم آن در سیستم انتقال قدرت گفته شد، از نقش مهم و حیاتی این قطعه درسیستم تعلیق خودرو مطلع شدید. از این پس، نسبت به صدایی که هنگام دورزدن از چرخ‌های خودرو شنیده می‌شود، حساس‌تر باشید. فراموش نکنید که بی‌توجهی به خرابی این قطعه و تعویض به‌موقع قطعه معیوب، منجر به آسیب‌ سایر قطعات نظیر اجزای جلوبندی، گیربکس یا حتی موتور خودرو می‌شود.