گیربکس CVT

گیربکس CVT ، گیربکس های CVT امروز به شدت در حال فراگیر شدن هستند به صورتی که انواع سدان های شهری و حتی نیمه اسپرت تا کراس اوورهای بلند قامت توسط خودرو سازان مطرح جهان به این نوع از گیربکس ها مجهز می شوند.

در مقابل هر چقدر که خودروسازان بیشتر تلاش می کنند محوبیت جعبه دنده های CVT در نزد عموم کاهش می باشد. اما باید گفت که این گیربکس های جدید دارای مزایای زیادی است مهندسان به راحتی دست از سر آن بر نداشته و سعی می نمایند که با برطرف کردن مشکلات فعلی، CVT ها را به عنوان فناوری جدید و بسیار کاربردی معرفی نمایند.

 

اصول کار سیستم انتقال قدرت CVT


اجزا اصلی تشکیل دهنده سیستم انتقال قدرت از نوع CVT عبارتند از پولی ورودی ( محرک )، پولی خروجی ( متحرک ) و تسمه مخصوص از جنس فلز یا پلاستیک. هر کدام از پولی های محرک و متحرک ( ورودی و خروجی ) از دو مخروط تشکیل شده اند که این مخروط ها می توانند در راستای محوری که روی آن نصب شده اند حرکت کنند و به هم نزدیک و دور شوند بر روی این دو پولی تسمه ای که بعضا دارای سطح مقطع V شکل است، قرار می گیرد. زمانی که دو مخروطی تشکیل دهنده هر پولی به هم نزدیک می شوند به دلیل سطح شیبدار مخروط ها تسمه بر روی سطح شیبدار مخروط حرکت کرده و به سمت بالا رانده می شود. با این در واقع شعاع پولی که تسمه با آن در تماس است افزایش می یابد. زمانی که دو مخروط از هم فاصله بگیرند عرض پولی بیشتر شده و تسمه پایین می رود و بین دو سر مخروط قرار می گیرد یا این عمل شعاع پولی که تسمه روی آن متصل است کاهش می یابد.

 

مزایای سیستم انتقال قدرت CVT


از جمله مزایا استفاده از این نوع سیستم های انتقال قدرت CVT می توان به کاهش مصرف سوخت تا 20 درصد نسبت به گیربکس های خودکار معمولی، انتقال روان تر و یکنواخت تر قدرت موتور، کارایی دینامیکی بهتر، شتابگری بهتر، کارکرد دائمی موتور در بهینه ترین دور که ضمن کمک به سلامت موتور موجب کاهش مصرف سوخت می شود.

 

نتیجه گیری:


به طور کلی، گیربکس های CVT امروز به شدت در حال فراگیر شدن هستند به صورتی که انواع سدان های شهری و حتی نیمه اسپرت تا کراس اوورهای بلند قامت توسط خودرو سازان مطرح جهان به این نوع از گیربکس ها مجهز می شوند.