گربکس اتوماتیک DSG

گربکس اتوماتیک DSG ، این نوع گیربکس تقریبا شبیه گیربکس های اتوماتیک دو کلاچ می باشد با این تفاوت که مشکلات مزاحم آن را ندارد.

در این مدل به جای تورک کانوتور یا مبدل گشتاور از دو کلاچ استفاده می شود، مکانیزم آن به این صورت است که یکی از کلاچ ها را به سادگی رها می کند و دومی را برای تعویض دنده ها درگیر می کند. این سیستم انتقال تعویض دنده های نرم تر و سریع تری را نسبت به مدل های مرسوم به همراه دارد. مدل های مدرن گیربکس های اتوماتیک DSG مصرف سوخت بهینه تری حتی نسبت به گیربکس های دستی دارند. گیربکس های دو کلاچه یک انتقال خشک را انجام می دهند به همین دلیل راننده اصلا نیازی به تعویض روغن گیربکس ندارد. این گیربکس ها کلاچ را خشک باقی می گذارد و در نهایت آن ها کیفیت اصطکاک شان را از دست می دهند. در نتیجه شاهد تعویض های ناگهانی، واکنش های کند به تعویض دنده و انتقال نا منظم خواهیم بود.

 

گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک


این مدل یکی از انواع گیربکس اتوماتیک است که عملکرد آن شباهت بسیارزیادی با گیربکس دستی دارد. به هرحال از نظر حس کاربرد با گیربکس دستی متفاوت است، این سیستم از یک مبدل گشتاور ( تورک کانورتور ) به جای پدال کلاچ استفاده می کند که امکان تعویض دنده خودکار را فراهم می کند و اجازه نمی دهد راننده کنترل کامل روی دنده ها داشته باشد. ویژگی منحصر به فرد این سیستم امکان بر داشتن حالت اتوماتیک می باشد. این بدان معنی است که شما می توانید ماشین خود را به صورت اتوماتیک برانید در عین حال که امکان تغییر به حالت دستی را نیز در شرایط خاص مثلا بالا رفتن از تپه یا رانندگی در سراشیبی دارا می باشید. گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک اولین بار در پورشه 911 مشاهده شد.

 

گیربکس نیمه اتوماتیک


این سیستم همچنین به نام سیستم انتقال نیمه اتوماتیک ( SAT ) و چندین نام دیگر شناخته می شود. این نوع گیربکس اتوماتیک از یک کلاچ معمولی و سیستم تنظیم دنده استفاده می کند اما عمل تعویض دنده را با استفاده از سنسورها، عملگرها، پردازنده ها و فناوری پنوماتیک ( گازهای فشرده ) به صورت اتوماتیک انجام می دهد. فورد کوگا از جمله ماشین هایی است که از گیربکس نیمه اتوماتیک استفاده می کنند.

 

نتیجه گیری:


به طور کلی، این نوع گیربکس تقریبا شبیه گیربکس های اتوماتیک دو کلاچ می باشد با این تفاوت که مشکلات مزاحم آن را ندارد. در این مدل به جای تورک کانوتور یا مبدل گشتاور از دو کلاچ استفاده می شود، مکانیزم آن به این صورت است که یکی از کلاچ ها را به سادگی رها می کند و دومی را برای تعویض دنده ها درگیر می کند.