چراغهای داخلی خودرو را میتوان در دستههای مختلفی مانند چراغ داشبورد، چراغهای سقفماشین، چراغ نقشه و سایر موارد تقسیم کرد و همه آنها به هم مربوط هستند و با هم خاموش میشوند. ازآنجاکه انواع مختلفی از چراغهای داخلی خودرو وجود دارد، یک خرابی میتواند یک مشکل ایمنی مهم و خطرناک به وجود بیاورد. درهرصورت، تشخیص اینکه چرا چراغهای داخلی اتومبیل شما کار نمیکنند.
چراغ های داخلی خودرو و دلایل خرابی آن
نورپردازی داخلی نور با دامنه وسیع ماشین است که انواع مختلفی دارد. دسته دیگر نورپردازی بیرونی است که چراغهای جلو کنار ماشین را در برمیگیرد. نور چراغهای داخلی خودرو به جهت استفادههای مختلف میتوانند تنظیم شوند. چراغهای سقفی معمولاً در بالای سر قرار دارند و فضای داخلی اتومبیل شما را در شب روشن میکنند، درحالیکه چراغ داشبورد در جلوی ماشین طراحیشده و میتواند به شما در دیدن ابزارهایی شما مانند سرعتسنج در شب کمک کند و اغلب قابل تنظیم هستند تا از کوری رانندگی در شب جلوگیری کنند. برخی از خودروها همچنین دارای دستهبندیهای تخصصی دیگر روشنایی داخلی هستند، مانند چراغهای پلهای که به شما کمک میکنند در شب بدون مشکل وارد اتومبیل خود شوید و برخی حتی دارای چراغهای ورود هستند که هنگام باز کردن در روشن میشوند.
بسته به نوع وسیله نقلیه، تمام چراغهای داخلی ممکن است در یک مدار باشند، یا ممکن است چندین مدار وجود داشته باشد. یک چراغ داخلی نیز ممکن است توسط سوئیچهای متعدد کنترل شود، بنابراین چندین دلیل مختلف برای خراب کردن آنها میتواند وجود داشته باشد. بهعنوانمثال، یک چراغ سقف ممکن است دارای چراغ سوئیچ باشد.
چراغ سقف یا سوییچ کمنور
هنگامیکه چراغهای داخلی خودرو شما خاموش میشوند, از راحتترین قسمت برای تعمیر آن شروع کنید. شایعترین علت این مشکل زمانی است که شخصی غیر از راننده از چراغ سقف یا سوئیچ کمنور استفاده میکند. این میتواند چراغهای داخلی را در وضعیتی قرار دهد که با باز کردن در آنها دیگر روشن نشوند.
فیوز و چراغهای داخلی اتومبیل
وقتی همه چراغهای داخلی خودرو شما بهطور همزمان متوقف میشوند، اما موارد دیگر مانند رادیو هنوز هم کار میکنند، این نشانه خوبی است که علت اصلی، مشترک بودن همه چراغها باهم است. در بیشتر موارد، مشکل از فیوز خواهد بود، بنابراین این مورد بعدی است که باید بررسی کنید.
آیا فیوز سوخته است؟
درحالیکه معمولاً مشکل میتواند از فیوز باشد، همیشه اینگونه نیست. فیوزها ممکن است بسوزند اما از ظاهر آنها معلوم نشود، بنابراین تنها راه بررسی تخصصی آنها با ابزاری مانند مولتیمتر یا چراغ تست است. اگر یک مولتیمتر داشته باشید و بین پایانههای فیوز تداوم نداشته باشد، این بدان معنی است که فیوز سوخته است. سادهترین راه برای بررسی فیوزها با چراغ آزمایش است. تمامکاری که شما باید انجام دهید این است که یک انتهای آن را به فلز لخت درجایی از اتومبیل خود ببندید و سپس انتهای چراغ آزمایش را به هر طرف فیوز بزنید. باوجود کلید احتراق در موقعیت روشن، هنگامیکه هر دو فیوز را لمس میکنید، باید چراغ تست شما روشن شود. اگر چراغ آزمایش شما ازیکطرف فیوز خاموش باشد، این بدان معنی است که سوخته است و شما باید آن را به اهمان نوع فیوز تعویض کنید. هرگز از فیوز با تعداد بیشتر استفاده نکنید، زیرا انجام این کار میتواند باعث آسیب فاجعه باری را در سیمکشی در اتومبیل شما شود.
مشکلات سیمکشی و چراغهای داخلی
اگرچه ازنظر فنی امکانپذیر است که یک فیوز بدون مشکل اساسی بسوزد، اما زیاد رایج نیست. در بیشتر موارد، یک فیوز نور داخلی سوخته به این معنی است که در سیستم مشکلی وجود دارد. ممکن است این یک خطای دائمی باشد، یا ممکن است موقتی باشد، اما تنها راه برای اطمینان مطمئناً تعویض فیوز و دیدن نتیجه است.
سوئیچ درب و چراغهای داخلی
آخرین نکته خرابی که میتواند همزمان همه لامپهای داخلی شما را تحت تأثیر قرار دهد، سوئیچ درب بد است. این سوییچها را میتوان در قسمتهای اکثر اتومبیلها یافت، بنابراین به آنها اغلب سوئیچهای درب گفته میشود. اگر چراغهای داخلی یک اتومبیل بهدرستی کار کند، معمولاً هنگامیکه درب خود را باز میکنید روشن میشوید و بعد از بستن درب، مدتی خاموش میشود. این فرآیند به یک سوئیچ در درب ماشین متکی است که با باز کردن درب و بسته شدن درب هنگام بسته شدن، روشن میشود.